Elektronické bankovnictví

PPT ke stažení zde

Česká spořitelna - demo verze Internetbanking Servis 24

Mbank - demo internetového bankovnictví

Raiffeisen banka - demo internetové bankovnictví

Komerční banka - demo Moje banka

Bezpečný internet - bezpečnost internetového bankovnictví

Šikmá plocha - platby


Elektronické bankovnictví

Elektronické (přímé) bankovnictví je způsob komunikace mezi bankou a jejími klienty. Klienti nemusí navštěvovat pobočku banky s každým
příkazem, ale mohou je vyřizovat z domova pomocí různých nástrojů elektronického bankovnictví, to vše za nižší poplatky za transakce provedené na
účtu.

Internetové bankovnictví

Všechny banky na českém trhu mají alespoň jeden kanál přímého bankovnictví v podobě internet bankingu. Od dob spuštění internet
bankingu rozšířily banky i doplňkové služby, nejčastější jsou tzv. e-messages, které mohou klienta informovat o různých událostech na účtu pomocí emailu či
sms. Oblíbené je ale i dobíjení kreditu na mobilní telefon. Několik bank nabízí klientovi vzájemnou komunikaci pomocí jakési vnitřní emailové schránky, která
umožňuje nejen přijímání zpráv z banky, ale i zasílání žádostí, které by jinak bylo nutné vyřídit na pobočce banky.

Co internetové  bankovnictví standartně umožňuje?


  • Zadávat  příkazy k úhradě

  • Zadávat povolení, změnu či zrušení inkas

  • Zadávat, měnit a rušit trvalé příkazy

  • Zobrazit  historii pohybů na účtu

  • Elektronické  výpisy zdarma

Výhody internetového  bankovnictví


  • Přístup   24 hodin denně, 7 dní v týdnu

  • Spojení   s bankou z kteréhokoliv počítače připojeného k místní síti

  • Snadnou  obsluhu

  • Přehled  o aktuálním pohybu peněz na kontě

Ochrana internetového bankovnictví

Vedle prohlížeče internet explorer mají uživatelé možnost využít některé alternativní prohlížeče (Firefox, Opera, Netscape atd.) Ne u
všech bank se ale setkáme s podporou pro tyto prohlížeče. Banky podporující pouze internet explorer: ČSOB, Dresdner Bank a KB.

Zabezpečení

 Aby internetové bankovnictví fungovalo bezpečně, je třeba ošetřit identifikaci klienta, banky, zabezpečení přenosu dat a také bezpečnost
klientského počítače. Identita banky je ověřována SSL certifikátem, který bance vydává nezávislá instituce. Klient pak má jistotu, že komunikuje opravdu se
svou bankou. Dalším zabezpečením je potom klientské číslo, PIN a heslo. Dále je třeba dbát na bezpečnost klientského počítače pomocí kvalitních antivirových a anti-spyware programů.

 

Telefonní bankovnictví

Slouží k přenosu datových zpráv pomocí telefonní sítě, až už pevné nebo mobilní.

Formy telefonního bankovnictví:

1. Telefon s operátorskou obsluhou (call centrum)

Call centrum je specializované pracoviště přijímající hovory 24 hodin denně. Pracují zde tel. Bankéři kteří klientům poskytují veškeré
informace o produktech a službách. Autentizace je založena na systému, který kombinuje PIN a heslo, které si klient zvolil.

2.Telefon s automatickou obsluhou

Je vytvořen na postupném vykonávání bankovní operace prostřednictvím tónové volby, zatímco odpovědi jsou zasílány hlasově.
Nejčastěji se tak posílají zprávy o stavu konta a zadávají tuzemské platební příkazy. Autorizace se provádí pomocí přístupového kódu.

Mobilní bankovnictví

 Patří sem:

 GSM Banking: Klient využívá speciální aplikaci
nainstalovanou bankou do jeho sim karty. Příkazy zadává pomocí zpráv, které
jsou šifrovány sadou klíčů.

WAP Banking: Přináší možnost napojit se pomocí mobilního
telefonu na internet.

TELEBANKING

 Jedná se o komunikaci klienta a banky pomocí PC, který je vybaven speciálním softwarem. Je velmi bezpečný. Podstatou je speciální
aplikace, který pracuje zpravidla v offline režime ve vztahu k centrálnímu systému banky. Zpracování příkazů probíhá dávkovým způsobem,
je tedy možnost do určité doby rizikovou operaci zastavit. Nevýhodou je vysoká nákladnost pro klienta, výhodou naopak vysoká bezpečnost a efektivnost.

Platební karty

 Jedná se o moderní platební nástroj  ve formě plastikové karty odpovídající mezinárodním normám. Jsou využívány především spotřebitelským sektorem. Držitel
může být fyzická i právnická osoba. Umožňují manipulaci s bankovním účtem.

Náležitosti
platebních karet:
vydavatel, informace o systému karty, platnost, číslo, jméno držitele, obchodní platnost

Ochranné prvky:
hologram, podpisové proužky, ochranné uv prvky, speciální tisk karty, tisk čísla karty na podpisový proužek, kód za číslem karty

Druhy platebních karet

 Podle vydavatele: bankovní a nebankovní

Podle způsobu zúčtování transakcí:

 Charge card - možnost odložit placení, částku je nutno splatit do doby splatnosti.

Credit card (úvěrová karta) - umožňuje odložit placení déle než 1 měsíc, držitel čerpá spotřební
úvěr, banka stanoví úvěrový limit. Úvěr může být čerpán po částech nebo najednou. Je zde stanovena minimální výše splátky.

Debit card (debetní karta) - slouží také k placené, částu ale odepisuje z běžného účtu a připíše na účet prodávajícího. Banka u ní neposkytuje úvěr. Tyto karty
umožňují výběry pomocí bankomatů.

Podle druhu záznamu na kartě

 Karty s reliéfním záznamem (embosované) - je možno s nimi platit pomocí imprinterů (mechanických snímačů). Mají nižší stupeň bezpečnosti.

Karty s magnetickým záznamem - údaje jsou uloženy na magnetickém proužku karty

Čipové karty - paměťovým médiem těchto karet je čip. Tyto karty jsou nejbezpečnější a v současnosti je zavádí většina bank.

Elektronické peněženky

 Jedná se o platební karty se zabudovaným mikročipem.
Zákazník si do karty nabije peněžní prostředky. Takto nabitou částku potom může
utrácet u obchodníků vybavených pokladnou schopnou číst tyto karty. Má umožnit
pohodlné bezhotovostní placení i poměrně malých částek, které bývají zpravidla
hrazeny v hotovosti.

Nabíjení: z bankomatu, internetu, terminálu, jiné
elektronické peněženky